• Bestel kaarten

Cast & Creatives

[dipi_advanced_tabs tab_animation=”fadeIn” content_bg_color=”RGBA(255,255,255,0)” tabs_bg_color=”RGBA(255,255,255,0)” tabs_item_bg_color=”RGBA(255,255,255,0)” tabs_item_active_bg_color=”RGBA(255,255,255,0)” admin_label=”cast creatives tabs” module_class=”creatives-tabs creatives-page” _builder_version=”4.23.4″ _module_preset=”default” title_font=”Blacker Display Bold|700|||||||” title_text_color=”#000000″ title_font_size=”30px” title_active_text_color=”#ff0000″ background_color=”RGBA(255,255,255,0)” custom_margin=”|0px|0px|0px|false|false” custom_padding=”|0px|0px|0px|false|false” hover_enabled=”0″ title_font_size_tablet=”30px” title_font_size_phone=”20px” title_font_size_last_edited=”on|phone” border_color_bottom_tabs_wrapper=”#242424″ border_width_bottom_tabs_item=”2px” border_color_bottom_tabs_item=”#242424″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″][dipi_advanced_tabs_item title=”Cast” admin_label=”Cast” _builder_version=”4.21.0″ _module_preset=”default” title_text_align=”right” global_colors_info=”{}”]

Jeangu Macrooy

Jesus

Lucas Hamming

Judas

Edwin Jonker

Pilate

Magtel de Laat

Mary Magdalene

Alex Klaasen

King Herod

Paul de Leeuw

King Herod (Alternate)

Paul Groot

King Herod (Alternate)

Richard Spijkers

Caiaphas

Jules Avery

Annas

Stijn Proesmans

Simon, US: Judas & Jesus

Dave Rijnders

Ensemble, US: Jesus

Stef van Gelder

Ensemble, US: Pilate & Caiaphas

Quinten de Smedt

Ensemble, US: Caiaphas & Annas

Tim Stuart

Ensemble, US: Simon & King Herod

Kevin Manuputty

Ensemble, US Simon: Annas & Judas

Leanne Lena

Ensemble, US: Mary

Loes Bettonviel

Ensemble, US: Mary

Valerie Lai

Ensemble, US: Mary

Gino Korsèl

Peter

Susana Bijtelaar Ixcot

Ensemble

Sofia Ferri

Ensemble

Shay Lachman

Ensemble

Marieke Goemans

Ensemble

Lysanne van der Sijs

Ensemble

Jasper van den Brink

Ensemble

Alicia Boedhoe

Ensemble

Fleur Renes

Ensemble
Sluiten

Jesus

Jeangu Macrooy

De muzikale reis van Jeangu Macrooy begint als hij op zijn dertiende een gitaar krijgt van zijn ouders en met zijn tweelingbroer Xillan een muzikaal duo vormt. Jeangu’s muzikale ambities zijn echter groot, dus vertrekt hij in 2014 vanuit Suriname naar Nederland. Daar ontmoet hij producer/componist Perquisite, die hem tekent bij zijn label Unexpected Records en hem als muziekproducer en manager bijstaat. Vanaf de release van zijn debuut-EP Brave Enough stapt Jeangu met zevenmijlslaarzen door de Nederlandse muziekwereld: hij wordt 3FM Talent, doet mee aan de Popronde, speelt voorprogramma’s van o.a. Blaudzun en Selah Sue, is regelmatig te gast bij De Wereld Draait Door, staat op Noorderslag en wordt genomineerd voor de Edison Pop als Beste Nieuwkomer.

Jeangu’s soulvolle debuutalbum High On You wordt genomineerd voor een Edison Pop in de categorie Beste Album en brengt Jeangu en zijn band onder meer naar Lowlands en North Sea Jazz. Daarop volgt een homecoming show in Suriname, waar op dat moment single High On You al zeven weken op één in de charts staat. Terug in Nederland zien meer dan drie miljoen mensen hem schitteren in The Passion en verzorgt hij het voorprogramma van Curtis Harding en Ayo op hun Duitse tournees. Op zijn tweede album Horizon laat Jeangu meer diversiteit zien. Hij is een zelfverzekerde artiest geworden, die gedreven door nieuwsgierigheid en levenslust de wereld verkent. De albumpresentatie vindt plaats in een uitverkochte Paradiso grote zaal waarna een nieuwe clubtour door Nederland volgt.

Begin 2020 wordt aangekondigd dat Jeangu Nederland zal vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival met zijn nummer Grow . Het Songfestival kan niet doorgaan in verband met de Covid-19 pandemie maar Jeangu’s inzending ontvangt een golf aan (inter)nationale lof: een première op nationale televisie, plaatsingen in Spotify’s New Music Friday playlists in twaalf landen, (cover) artikelen in alle nationale kranten, miljoenen streams en views en een plaats in de Nederlandse hitlijsten. Op 4 maart 2021, precies een jaar na de release van Grow komt Birth Of A New Age uit, Jeangu’s nieuwe inzending voor het Songfestival. De door Kevin Osepa geregisseerde videoclip, die deels wordt opgenomen in het Rijksmuseum, is inmiddels meer dan 1.5 miljoen keer bekeken en de song wordt onder andere opgepikt door de The New York Times.

Jeangu Macrooy’s derde studio album Summer Moon, dat hij maakte samen met producer Bud Kolk en uitkomt op 11 november 2022, is zijn meest openhartige album tot nog toe. In tien uitgesproken songs zingt Jeangu over de hunkering naar het beginnen van een totaal nieuw leven (Paris), het idee dat het gras altijd groener lijkt te zijn bij de ander (A Little Greener, een samenwerking met Pete Philly), de angst en onzekerheid die je kan voelen bij een open relatie (Come Back), toegeven aan je lusten (Forbidden Fruit) en het vieren van het leven (Alive). Qua sound keert Jeangu op Summer Moon deels terug naar het soulvolle geluid van zijn debuutalbum High On You, maar er zijn ook elektronische invloeden hoorbaar.

Sluiten
Sluiten

Judas

Lucas Hamming

Hamming speelde al eerder de rol van Judas, in The Passion, hij won het televisieprogramma Maestro, speelde in de musical All Stars, bracht 3 albums uit, heeft 10 miljoen streams, verkocht Paradiso en Concertgebouw uit, speelde op Pinkpop en was een heel seizoen de vaste muzikale huisband bij De Wereld Draait Door.

Hij is een bundel energie, maar vooral een musicus

Een rockster zijn is niet per se het doel, maar Lucas Hamming is altijd op zoek naar zijn publiek verbreden. Muzikaal is hij dat beïnvloed door Tame Impala, David Bowie, Arctic Monkeys en zelfs Harry Styles. Etiket het is indie met een vleugje pop of pop met een vleugje indie. Zijn eigen liedjes gaan over het dagelijks leven, liefde en eigenlijk alles wat er in gebeurt en rond zijn hoofd. Liedjes met niet de makkelijkste onderwerpen maar wel herkenbaar degenen. Nummers die ervoor zorgen dat de luisteraars zichzelf niet alleen een beetje beter leren kennen, maar ook ook om die vele gezichten van Lucas Hamming te leren kennen.

Sluiten
Sluiten

Pilate

Edwin Jonker

Edwin studeerde na het behalen van zijn HAVO en VWO diploma twee jaar Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna heeft hij de stap naar het acteren gemaakt.

In het theater was hij de afgelopen seizoenen onder ander te zien als Natte Harry in Sister Act, als Curtis in de grote tour van Dreamgirls en vertolkte hij de hoofdrol in A Chorus Line. Daarvoor stond hij in de musicals Home (Julius), Rent (Tom Collins), Copacabana (Ricco), The Lion King (Mufasa), Billy Holliday (o.a. Lester Young) en Miss Saigon (John). In 2018 was hij te zien tijdens de tours van The Color Purple en Driving Miss Daisy, gevolgd door de rol van Oliver Warbucks in de musical Annie in 2019 In 2001 kreeg hij een John Kraaykamp Musical Award voor Beste Mannelijke Bijrol voor zijn vertolking van de rol van Tom Collins in Rent en in 2013 werd hij genomineerd voor deze zelfde award voor zijn vertolking van de rol van Natte Harry in Sister Act.

Hij speelde in de films Oesters van Nam Kee, Madame Jeannette, Trage Liefde, Stiletto’s, Vox Populi, Polonaise en Bella Bettien. Grote indruk maakte hij naast Isa Hoes met de hoofdrol in de speelfilm De Ontsnapping, zag je hem in Tuintje in mijn Hart en meest recentelijk in de bioscoopfilms F*ck de Liefde, Just Say Yes en De Club van Lelijke Kinderen. Ook spreekt Edwin regelmatig tekenfilms in, zo was hij de Nederlandse stem in van Will Smith in de animatiefilm Shark Tale en is hij onder andere te horen als de Nederlandse Jeronimus Jangle in de Netflix Kerstfilm Jingle Jangle.

Verder zag je Edwin op TV in diverse series: vertolkte de rol van Melvin Klamer in Trauma 24/7, speelde in Costa!, Wet En Waan, Spangen, Baantjer, Alex FM, Lotte, Meiden van de Wit, Voetbalvrouwen, Van God Los (de serie) en in de Belgische misdaadserie Recht op Recht. Op Videoland zie je hem in de komische serie Vaders & Moeders. In Ninja Nanny vertolkte hij de rol van Stanley, speelde hij in 2019 de rol van Jezus in The Passion en was hij dagelijks te zien als Richard van Nooten in Goede Tijden, Slechte Tijden.

Sluiten
Sluiten

Mary Magdalene

Magtel de Laat

Magtel heeft haar bachelor Muziektheater behaald aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Met haar rol in Het was Zondag in het Zuiden maakte Magtel haar debuut als professionele musicalactrice.

Na haar opleiding heeft Magtel deelgenomen aan het TV- programma Op Zoek Naar… Danny & Sandy. Hierin behaalde ze de finale en is ze uiteindelijk tweede geworden.

Vanaf jongs af aan heeft Magtel bij verschillende bands gezongen en momenteel is ze de leadzangers van de coverband DRIVEN waarmee ze elk weekend op de bühne staat. Ze is te horen op de nieuwe single van Rowwen Hèze: Ma’s Water, speciaal geschreven voor Het was Zondag in het Zuiden.

Sluiten
Sluiten

King Herod

Alex Klaasen

Alex Klaasen is één van de meest veelzijdige makers van dit moment; hij is acteur, theatermaker en zanger en heeft inmiddels meerdere prestigieuze prijzen op zijn naam. Hij speelde o.a. in Het Klokhuis, Missie Aarde en Welkom in de Gouden Eeuw. Bekendheid kreeg hij met de rol van Yari in Gooische `Vrouwen. In de bioscoop zagen we hem in o.a. Chez Nous en Het Verlangen.   

In het theater maakte en speelde Alex samen met Martine Sandifort het cabaretprogramma Volgend jaar lach je d’r om, waarmee hij in 2000 Cameretten en de Pall Mall Export Prijs won. Ook was Alex te zien in zijn solovoorstelling Eindelijk Alleen en maakte en speelde hij in de voorstelling H.E.A.R. met Henry van Loon.

Alex ontving zes Musical Awards voor zijn acteerwerkzaamheden en ontving ook Neerlands Hoop voor Eindelijk Alleen. Tevens ontving hij de prestigieuze Johan Kaartprijs uit handen van André van Duin. Hij schreef de liedteksten voor Lang en Gelukkig, Woef Side Story en De Gelaarsde Poes van het Ro Theater en speelde tevens ook de hoofdrol in de voorstellingen.

Afgelopen seizoenen stond Alex in de theaters met De Alex Klaasen Revue – Showponies 1 en 2. Voor Showponies 1 ontving hij een nominatie voor de Poelifinario en won de Annie M.G. Schmidt-prijs voor het nummer Gewoon Opnieuw uit Showponies 2. Alex won de Poelifinario (de prijs voor het indrukwekkendste cabaretprogramma) voor Showponies 2. Na het grote succes van Showponies 1, 2 en Snowponies is hij aankomend theaterseizoen weer alleen te zien in het theater met No ponies – een éénmansrevue. 

Sluiten
Sluiten

King Herod (Alternate)

Paul de Leeuw

Paul werd geboren op 26 maart 1962 in Rotterdam-IJsselmonde. Hij is een televisiepresentator, cabaretier, programmamaker, schrijver, acteur en zanger. Zijn televisieprogramma’s en muziek zijn veelvuldig bekroond en hij zelf is herhaaldelijk uitgeroepen tot populairste televisiepersoonlijkheid.

In het theater was hij was o.a. te zien in; ‘Stel je moeder niet teleur’ (1985), ‘De rozebotteltijd’ (1987), ‘Beste Maatjes’ (1989), ‘Les Misérables’ (1991) samen met Simone Kleinsma, ‘Wie plukt mij’ (1992), ‘Torch Song Trilogy’ (1996), ‘Heerlijk duurt het langst’ (1998-1999), ‘Art’ (2001), ‘Foxtrot’ (2001), ‘Aan het einde van de regenboog’ (2006-2007), ‘VARA roodshow, 80 jaar VARA’ (2006), ‘Paul en Cor Dichtbij’(2009), ‘Poephoofd’(2012-2013), ‘Ik ben rustig’(2015-2016), ‘Zingen zolang het duurt’ (2014-2015), ‘Vette Pech’ (2018-2019) “60? We zien wel (2022-2023-2024).

Paul heeft vele programma’s gemaakt; Momenteel maakt hij ‘Knoop en de Leeuw’ .   In 1990 startte hij met  ‘De Schreeuw van de Leeuw’ (1990), vervolgens de komedieserie ‘Seth & Fiona’, ‘Muilen dicht!’, ‘Kinderen voor Kinderen’, ‘Filmpje!’, de succesvolle bioscoopfilm met Bob en Annie de Rooij. ‘Het Feest van Sinterklaas’ (1999), ‘Herberg de Leeuw’ en ‘Zo Vader Zo Zoon’ (2002). ‘PaPaul’ (2003 tot en met 2005), ‘Pauls Parenavond’ (2005), sinds december 2005 presenteert Paul ook zijn format ‘Sint & De Leeuw’. In 2006 start ‘Mooi! Weer de Leeuw’ op Nederland 1 voor de VARA, ‘Pauls Punt!’, en ‘Ranking the Stars’. Het jaar beleefde bovendien een mooi slot met de oudejaarsuitzending ‘Mooi jaar! De Leeuw’. Hij presenteerde de honderdste aflevering van ‘Zomergasten’ (2007) en in 2008 vierde Paul zijn 25-jarige professionele carrière met een legendarische, twaalf uur durende marathonuitzending van ‘Mooi! Weer de Leeuw’ (met een marktaandeel van 36,3%). ‘Top of Flop’ (2009), ‘Lieve Paul’ (2010), ‘X De Leeuw’ en ‘De Leeuw op zondag’, ‘MaDiWoDoVrijdagshow’ (2010&2011), ‘PAU!L’ (2011), ‘Manneke Paul’ voor de Vlaamse commerciële zender VTM. ‘Langs de Leeuw’ (2012), als gastheer in ‘De Kwis’(2013), ‘Wie ben ik?’ als panellid op RTL (2013), ‘Roodkapje’ (2014), ‘Pauls Puber Kookshow’ (2015), ‘Wie steelt mijn show?’ (2017), ‘Lekker Laat! (2017) en ‘Als je alles hebt gehad!’. In 2018 tekende Paul een driejarig presentatiecontract bij RTL Nederland. Hier maakte hij ‘Sint & Paul pakken uit!’, was hij te zien in ‘Hollands Got Talent’ en presenteert ‘Paul Pakt Uit!’.

Paul heeft verschillende cd’s uitgebracht; ‘Voor U Majesteit’ (1991) met hierop het nummer ‘Vlieg met me mee’. De hit ‘Ik wil niet dat je liegt’ stond negen weken op nummer één in de Mega Top 50 (1994). In 1997 waren er al meer dan 1 miljoen cd’s van hem in Nederland verkocht. Voor de cd ‘Encore’ (1996) is Paul onderscheiden met de Gouden Harp. In 1993 en in 2000 ontving hij een Edison.

Paul stond vijf keer achter elkaar in een uitverkocht Ahoy (2000). In 2005 kwam de dvd ‘De Leeuw Brult – Paul de Leeuw Live In Ahoy’ uit, een registratie van de concerten. Het album ‘Mooi! Weer Een CD’ kwam in 2006 uit met zijn grootste hits plus een aantal nieuwe nummers, zoals de hit ‘Une belle histoire / Een mooi verhaal’ met Alderliefste en ‘Ga Niet Weg’. In 2008 verscheen de dvd-box ‘Een kwart eeuw De Leeuw’ en de cd ‘Het Wordt Winter’.

In 2007 gaf Paul vijf concerten met ‘Symphonica in Rosso’ in het Gelredome in Arnhem. De cd ‘Symphonica in Rosso’, die datzelfde jaar werd uitgebracht, kwam binnen op de eerste plaats in de albumlijsten. Paul was gastartiest in de jubileumeditie van ‘De Vrienden van Amstel Live!’ (2018).

Sluiten
Sluiten

King Herod (Alternate)

Paul Groot

Kwam na zijn studie theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam via allerlei schrijfklussen voor radio, tv en theater, na rolletjes in commercials en een televisiesoap, en na tekstbijdragen aan cabaretiers te hebben geleverd in de redactie van Dit Was Het Nieuws terecht. Daar ontmoette hij Owen Schumacher met wie hij zijn eerste imitaties deed in het radioprogramma Spijkers met Koppen.

Samen maakten ze vijftien jaar lang televisie-satire, eerst in Jack Spijkermans fameuze Kopspijkers-cabaret (dat de Televizierring won) en later hun eigen satirische programma Koefnoen dat jarenlang een prominente plaats had op de zaterdagavond. In het seizoen 22-23 tourde Koefnoen met een theaterprogramma door het land.

Daarnaast bleef hij teksten schrijven, vooral voor het duo Plien en Bianca, zowel voor het theater als de scripts voor de kinderserie Zaai, voor de VPRO. Met Plien en Bianca en Owen Schumacher stond hij in de door hem geschreven theaterkomedie Stessen, dat vooral in luchtvaartkringen zeer populair werd.

Hij werkt als voice over voor documentaires, en is stemacteur voor ontelbare nasynchronisaties zoals de Muppets, Shrek en the Addams Family, en was jarenlang de Nederlandse stem van Mickey Mouse.

In 2003 kreeg hij een Nederlandse Academy Award voor zijn werk in Kopspijkers, een Musicalaward voor Lord Farquaad in Shrek, een Nipkowschijf voor zowel Kopspijkers als Koefnoen, en de Johan Kaartprijs (2013) voor zijn bijdrage aan het Nederlandse amusement.

Na zanglessen van Hans Pieter Herman, Maarten Koningsberger en Edward Hoepelman speelde hij ook in musicals, waaronder vijf shows van Stephen Sondheim: De Kikkers, A Funny Thing Happened on the Way to the Forum, Putting it Together, Into the Woods en A Little Night Music.

Daarnaast was hij in een aantal biografische musicals te zien, zoals Adele, een dubbelportret, over Adele Bloemendaal, You’re the Top over Cole Porter, en shows over Robert Long en Wim Sonneveld waarin hij de hoofdrol speelde.

Zijn voorkeur gaat uit naar de musical comedy, zoals Spamalot, Shrek, ’t Schaep met de Vijf Pooten, of het televisiespektakel Scrooge Live (waarvoor hij het script schreef en de titelrol speelde) en meest recent ‘De Hospita’ waar hij naast Simone Kleinsma de hoofdrol speelde. Hij kijkt ernaar uit om met de rol van de markante King Herod aan de slag te gaan.

Komend najaar gaat hij voor het eerst op de solotour met zijn cabaretprogramma ‘Dit Bericht is Verwijderd’.

Sluiten
Sluiten

Caiaphas

Richard Spijkers

Richard is in eerste instantie zijn loopbaan gestart in de zorg, eerst als verpleegkundige en later als sociaal werker in de gehandicaptenzorg. Na zijn Master Management werd en wordt hij geregeld gedetacheerd als zorg-en crisismanager voor een aantal instellingen en stichtingen. Hij studeerde echter ook Muziektheater aan het Conservatorium van Tilburg.

 Tevens diplomeerde hij aan ‘LCM, Musical Theatre/Performing Arts, University of London’ en de MusicAllFactory. Seizoen 2021-2022 was Richard te zien als Kapitein Smith in Titanic, waarvoor hij genomineerd werd voor een Musical Award Beste Mannelijke Hoofdrol. Hij was te zien als Koning Triton in De Kleine Zeemeermin, Captain Hook in Peter Pan, the Never ending story, Bonifatius in Bonifatius, King Melody bij Tomorrowland en het Beest in Beauty and the Beast in Nederland, België en Duitsland. Ook speelde hij de rollen Graaf Capuletti en Prins van Verona in Romeo en Julia, Grote Inca en Kapitein Haddock in Kuifje, de Zonnetempel, lt. Barri in Passion, Javert en Jean Valjean in Les Misérables in 2008 en speelde hij Erik in The Full Monty. Tevens verscheen Richard met gastrollen in TV-series zoals GTST, ONM, Rozengeur en Wodka Lime en het Dagboek van een Callgirl.

 Hij speelde in films zoals De Club van Sinterklaas in 2023, Kamer 24 en Pestkop (Netflix) en hij verscheen als snoepclown in de jeugd-horrorfilm De Vloek van Lughus. Ondertussen werkt Richard als stemacteur voor WPP, IYUNO en Studio 100 en speelt hij in korte projecten zoals Theaterroute Huizen en de rol van vader Harry in Bovenkamers.

Sluiten
Sluiten

Annas

Jules Avery

Jules behaalde in 2019 diens bachelor aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, richting Urban/Contemporary Dance.

 Afgelopen seizoen was die te zien als Doody in Grease. Daarnaast was hij o.a. te zien in de musicals Mamma Mia!, Kinky Boots en Zodiac en in de theatervoorstelling The Circle of Truth. Hen is te zien als danser en zanger in de voor een gouden kalf genomineerde musicalfilm Diep in de Nacht. Tevens vertolkte die de Jurk in de Videoland serie Follow de SOA en Levi in de NPO Zapp serie Rakhi en Peppe. Daarnaast is hen werkzaam als stemacteur en model.

Sluiten
Sluiten

Simon, US: Judas & Jesus

Stijn Proesmans

Stijn studeerde in 2020 af van de musicalopleiding van het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Na een jaartje isoleren en vaccineren was hij o.a. te zien als Mark Cohen in Rent en als Mike Teavee in Charlie and the chocolate factory. Naast zijn swingpositie in Paw Patrol: de grote race afgelopen jaar is dit zijn eerste musicalervaring in Nederland.

Sluiten
Sluiten

Ensemble, US: Jesus

Dave Rijnders

Dave studeerde in 2020 af aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten richting Muziektheater. Direct na zijn opleiding was hij te zien in de rol van Melchior Gabor in Spring Awakening. Daarop aansluitend speelde hij in Disney’s Aladdin als Omar/Cover Aladdin. In 2023 hernam hij de rol van Melchior Gabor in de Spring Awakening Tour. Verder won Dave in 2022 een Musical Award in de categorie “Aanstormend Talent”.

Sluiten
Sluiten

Ensemble, US: Pilate & Caiaphas

Stef van Gelder

Stef van Gelder volgde zijn vooropleiding aan de MusicAllFactory en studeerde in 2015 af aan het Fontys Conservatorium in Tilburg, waar hij les kreeg van o.a. Edward Hoepelman en Ivar Costenoble. In Duitsland was hij te zien in Grease (Kenickie), Anatevka (Fedja) en in Andrew Lloyd Webber’s Love Never Dies.

 Verder speelde hij in Wenen de producties Miss Saigon en Schikaneder en was hij in Antwerpen te zien in Mozart!. In Nederland speelde Stef o.a. in de musicals Hello Again, Dogfight en Ordinary Days. Ook tourde hij met Alex Klaassen in de revues Showponies en Showponies II. Op TV speelde Stef in de serie DNA van Talpa.

Sluiten
Sluiten

Ensemble, US: Caiaphas & Annas

Quinten de Smedt

Naast een opleiding meubelmaker en bachelor Interieurvormgeving studeerde Quinten in augustus 2020 af van de opleiding muziektheater aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten Rotterdam.  Sindsdien is hij zowel voor als achter de schermen op beide gebieden werkzaam binnen het creatieve werkveld, zoals Mozart’s Zauberflöte Kinderbegeleiding, Theateralliantie, One de musical Paneb en De Nieuwe lichting Stichting Nanoek.

Ook videowerk als Zuurstof Clouseau en schrijven/ regie: Ungemak chol en Bol, Wie Weg Is Blijft Gezien KUNSTKLANK NOORDWIJK, Scenografie MAQERIJ (eigen bedrijf), Wie de F*ck Heeft Dit Gedaan De Amazones en Pink Elephants on Parade Theater Walhalla.

Sluiten
Sluiten

Ensemble, US: Simon & King Herod

Tim Stuart

Tim is afgestudeerd aan Codarts, Conservatorium Rotterdam en Guildford School of Acting. Tim speelde eerder in verschillende musicals zoals Het Was Zondag in het Zuiden, Dagboek van een Herdershond, Spring Awakening en Soldaat van Oranje, in Nederland 40-45 en Daens in België, The Bakewell Bake OffSaucy Jacks and the Space Vixens en Godspell in Londen. Hij schreef muziek voor de musicals The Bakewell Bake Off en Santa’s New Sleigh en voor Supastar.

Tim was te zien als Olivier in de Studio 100 TV serie Campus 12, in Mia and Me. Verder deed hij ook nasynchronisatie voor oa. Sago MinifriendsBaxterMr. Popper’s PenguinsHoodwinked 2Masha and the Bear.

Naast zijn werk on stage werkt Tim als vocal coach in binnen- en buitenland.

Sluiten
Sluiten

Ensemble, US Simon: Annas & Judas

Kevin Manuputty

Kevin heeft gestudeerd aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten, richting muziektheater. Hier kreeg hij o.a. les van: Edward Hoepelman, Katrien Verheijden en Ivar Costenoble. Tijdens de opleiding speelde hij verschillende voorstellingen, waaronder Into The Woods (prins), Bright Lights en Big City (Michael) in de regie van Daniel Cohen.

Voor Fontys heeft Kevin een jaar de opleiding MusicALLFactory Jongeren gevolgd en daarna de vooropleiding muziektheater. Met Jesus Christ Superstar maakt Kevin zijn musicaldebuut.

Sluiten
Sluiten

Ensemble, US: Mary

Leanne Lena

Leanne Lena is afgestudeerd in 2018 aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten in de richting muziektheater. In 2021 heeft ze de master behaald in de Universal Voice Techniek (UVS). Ze mag zichzelf sinds 2023 officieel Universal Voice Teacher noemen. Leanne speelde in de succes musicals ‘Was getekend, Annie M.G. Schmidt en Hij gelooft in mij. Daarnaast is ze te zien als Anni-Frid in de ABBA-tribute bandA-Fever.

Sluiten
Sluiten

Ensemble, US: Mary

Loes Bettonviel

Loes Bettonviel studeerde in 2020 af aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten richting Muziektheater. Na haar studie werd zij direct aangenomen in de musical Pretty Woman in Hamburg als ensemble/cover Kit. Ook was zij de afgelopen jaren te zien als lead-zangeres op verschillende grote festival podia waaronder Paaspop en Tomorrowland. 

Sluiten
Sluiten

Ensemble, US: Mary

Valerie Lai

Na haar bachelor geneeskunde te hebben gehaald, is Valerie begonnen aan de muziektheater opleiding van Codarts Hogeschool van de kunsten. Ze zit momenteel in haar laatste jaar en heeft les gehad van o.a. Ezra van Nassauw, Marijn Brouwers, Ad Knippels en Renee van Wegberg.

Vorig seizoen was Valerie te zien in OpusOne’s Spring Awakening als Ilse Neumann. Ze hoopt zich na haar afstuderen zowel verder te kunnen ontwikkelen als performer maar ook als maker en schrijver.

 

Sluiten
Sluiten

Peter

Gino Korsèl

Gino is afgestudeerd aan het hbo van Lucia Marthas Institute for Performing Arts in Amsterdam als uitvoerend artiest in 2020 en docent dans in 2021.

 Gino was afgelopen theaterseizoen te zien als Roger in de musical Grease. Ook was hij te zien in het ensemble en als cover Iago en Omar in Disney’s Aladdin. Als kind zat hij in het koor van Kinderen voor Kinderen en speelde hij in de Stage Entertainment musicals Mary Poppins (Michael Banks) en Droomvlucht de Musical (Brem). Daarnaast was hij in theaterseizoen 2018/2019 te zien in het ensemble van De Winterrevue in Antwerpen.

 Gino heeft deelgenomen aan uitwisselingen met de Folkwang Universität in Essen en de Göteborgs Universitet in Zweden, waar hij werkte met onder anderen Andy Señor Jr. en Rich Ascroft. Verder is hij werkzaam als stemacteur voor diverse televisieseries en films.

Sluiten
Sluiten

Ensemble

Susana Bijtelaar Ixcot

Susana studeert momenteel aan de Frank Sanders Akademie en zit in het vierde jaar. Daarvoor volgde zij de vooropleiding muziektheater aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten. Susana was in september te zien in De Nieuwe Lichting doet auditie een concept van Stichting Nanoek in co-productie met MusicalMakers.

Sluiten
Sluiten

Ensemble

Sofia Ferri

Sofia studeerde 2019 af aan Fontys hogeschool voor de kunsten richting muziektheater. Na haar opleiding was ze in een aantal producties te zien zoals Soldaat van Oranje – De Musical, Zodiac de musical en Schippers van de Kameleon.

In België is ze ook te zien in de series De Twaalf, 22/3: wij waren daar en binnenkort ook Splinter en De Raad van Soekie. Momenteel speelt ze Pamina in Theu Boermans die Zauberflöte: The Next Generation.

Sluiten
Sluiten

Ensemble

Shay Lachman

Shay Lachman was de afgelopen maanden te zien als Georg in de musical Spring Awakening van OpusOne.  Shay is bekend van zijn deelname aan het programma “Op Zoek Naar Danny & Sandy”. Ook speelde hij in Disney’s Aladdin als cover Aladdin en in het ensemble.

Daarnaast was Shay in 2021 te zien als Otto Lammermeier in de musical Spring Awakening van OpusOne. Shay heeft zijn bachelor muziektheater behaald aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Sluiten
Sluiten

Ensemble

Marieke Goemans

Marieke Goemans studeerde aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, richting muziektheater. In haar laatste jaar aan het conservatorium kreeg ze een rol aangeboden in de musical The Bridges of Madison County van Opus One. Na deze productie in Amsterdam, tourde ze door Nederland als Assepoester in de gelijknamige sprookjesmusical van Langhout Theater.

Een jaar later speelde ze de titelrol in Roodkapje. Afgelopen theaterseizoen speelde ze bij de Nationale Operette en ook was ze te zien in de spektakelmusical Het was Zondag in het Zuiden van Toneelgroep Maastricht.

Sluiten
Sluiten

Ensemble

Lysanne van der Sijs

Lysanne studeerde in 2011 af aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, richting musicaltheater. Ze volgde zanglessen bij Ger Otte en momenteel bij Daan Smits. Ze speelde afgelopen seizoen in Grease (Dance captain, swing, u/s Miss Lynch). Daarvoor was ze te zien in de musicals Disney’s Aladdin, Anastasia, Mamma Mia!, Beauty and the Beast, Moeder, ik wil bij de Revue, Mary Poppins en Crazy Shopping.  Ook speelde ze Mary Delgado in Jersey Boys en Arista in Disney’s The Little Mermaid. 

Sluiten
Sluiten

Ensemble

Jasper van den Brink

Jasper van den Brink is een student aan het conservatorium Codarts in Rotterdam. Hij zit in het vierde jaar van de opleiding Muziektheater. Jesus Christ Superstar wordt de eerste professionele productie waar hij in speelt. Hij heeft lessen gevolgd van onder andere Ezra van Nassauw, Marla Schaffel, Neil Dolan en Peter van Dosselaer.

Sluiten
Sluiten

Ensemble

Alicia Boedhoe

Alicia is dit jaar afgestudeerd aan het conservatorium van Rotterdam (Codarts) richting Muziektheater. Alicia heeft masterclasses gehad van onder andere Pia Douwes en Willemijn Verkaik.

Afgelopen twee jaar liep Alicia stage bij verschillende voorstellingen: Als eerste speelde ze in Whatever happend to Mr Pete van het zuidelijk toneel. Vervolgens was te zien in de herneming van de musical Annie. Daarna speelde ze op de parade met Drei vier flirt mit mir (het zuidelijk toneel). Daaropvolgend liep ze stage bij Circus treurdier in de voorstelling As you like it. En vervolgens in Mission Molière (het zuidelijk toneel).

Eerder dit jaar was ze weer te zien op de parade met de voorstelling Fünf sechs alles flex (het zuidelijk toneel) en dit najaar is ze te zien in de voorstelling Orlando van de toneelschuurproducties.

Sluiten
Sluiten

Ensemble

Fleur Renes

Fleur studeert momenteel aan de Frank Sanders Akademie voor musical- en muziektheater en zit in haar vierde jaar. Als kind stond Fleur in de musical Annie (Albert Verlinde entertainment) en de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (Stage Entertainment). Jesus Christ Superstar is haar eerste productie als volwassene in het werkveld.

Sluiten
[/dipi_advanced_tabs_item][dipi_advanced_tabs_item title=”Creatives” admin_label=”Creatives” _builder_version=”4.23.4″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]

Tim Rice

Lyrics

Andrew Lloyd Webber

Music

Ivo van Hove

Director

Jan Versweyveld

Scenic & Lighting Design

An D’Huys

Costume design

Tom Gibbons

Sound Design

Jan Martens

Choreography

Ad van Dijk

Musical Supervisor

Albert Verlinde

Producer

Matthijs Bongertman

Producer

Jaco Kaasschieter

Executive producer
Sluiten

Lyrics

Tim Rice

Tim Rice has worked in music, theatre and film since 1965 when he met Andrew Lloyd Webber, a fellow struggling songwriter. Rather than pursue Tim’s ambitions to write rock or pop songs, they turned their attention to Andrew’s obsession – musical theatre. Their first collaboration was based on the life of Dr Thomas Barnardo, the Victorian philanthropist: The Likes of Us. Their next three works together were much more successful – Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, Jesus Christ Superstar and Evita.

Tim has since worked with other distinguished popular composers such as Elton John (The Lion King, Aida), Alan Menken (Aladdin, King David, Beauty and the Beast), Björn Ulvaeus and Benny Andersson (Chess) and Stuart Brayson (From Here to Eternity). He has also written with Freddie Mercury, Burt Bacharach and Rick Wakeman, among others. He is currently writing and presenting a podcast (titled Get Onto My Cloud) reminiscing about his years in music, theatre and film – playing hits and flops, out-takes and number ones.

Every now and then, inspired by his hero and friend the late Sammy Cahn, he presents an evening of his songs, mercifully performed by top singers and musicians rather than by him, to which Tim adds reminiscence and comment, recalling their creation, success (or rejection) and the joy (usually) of working with great composers.

His recent musical From Here to Eternity returned to London in November 2022. A new Broadway presentation of Chess is scheduled in the autumn of 2023. In early 2024, a new production of his Tony®-winning Broadway hit Aida will make its UK West End debut.

Sir Tim’s interests beyond music, film and theatre include cricket – as English an interest as you can get. He founded his own cricket team in 1973, which has now played over 700 matches, including several in the USA. He dedicates considerable time to several British educational institutions and charitable organisations, many connected with sport for disadvantaged children. He crops up here and there in all branches of the media, drawing on his extensive knowledge of the history of popular music since Elvis was a lad. He has won several awards, mainly for the wrong thing or for simply turning up, but since you ask: one Emmy®, five Grammys®, three Tonys and three Oscars®,
making him an EGOT. None more gratifying than the Johnny Mercer Award.

Sluiten
Sluiten

Music

Andrew Lloyd Webber

Andrew Lloyd Webber has composed the scores of some of the world’s most famous musicals, from Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (1969) to Bad Cinderella (2023). Lloyd Webber has had shows running continually in the West End for 50 years and on Broadway for 43 years.

When Sunset Boulevard joined School of Rock, CATS, and The Phantom of the Opera he equalled Rodgers & Hammerstein’s record of four shows running simultaneously on Broadway. He is one of the select group of artists with EGOT status, having received Emmy, Grammy, Oscar, and Tony Awards.

Lloyd Webber owns six London theatres including the iconic London Palladium and Theatre Royal, Drury Lane. Reopened in July 2021, the latter was completely restored and renovated at a cost of over £60 million. It was one of the biggest projects ever undertaken by a private theatre owner in recent times. His mantra is that every penny of profit made from his theatres is ploughed back into the buildings.

Lloyd Webber is passionate about the importance of musical education and diversity in the arts. Andrew Lloyd Webber Foundation provides 30 performing arts scholarships every year for talented students with financial need and supports a range of projects such as the Music In Secondary School Trust and commissioning research into diversity in theatre.

Andrew Lloyd Webber has composed anthems for the 1978 World Cup in Argentina and for two Olympic ceremonies, including “Amigos Para Siempre”, the official song of the 1992 summer games in Barcelona. He wrote “Let Us Love In Peace” for the aftermath of the attacks on The World Trade Centre; wrote and performed “Sing” with Gary Barlow at Queen Elizabeth II’s Diamond Jubilee in 2012; and curated musical theatre performances for the Queen’s Platinum Jubilee concert in

June 2022. In May 2023, a new anthem composed by Andrew Lloyd Webber was performed at the Coronation of His Majesty King Charles III.

Andrew Lloyd Webber was knighted in 1992 and created an honorary life peer in 1997.

 

Sluiten
Sluiten

Director

Ivo van Hove

Ivo van Hove was tot september 2022 directeur van Internationaal Theater Amsterdam. Hij regisseerde o.a. Angels in America, Romeinse Tragedies en Kings of War naar Shakespeare, Scènes uit een huwelijk, The Fountainhead, De stille kracht, De dingen die voorbijgaan, Een Klein Leven , Age of Rage en Mijn Lieve Gunsteling. Zijn producties spelen over de hele wereld van NY, London, Chili, Argentinië, Moskou, Sydney tot Taipeh. Hij regisseerde bij de Metropolitain Opera in NY, La Comédie-Française, Theâtre de l’Odéon, L’Opéra de Paris, het Deutsches Schauspielhaus Hamburg, Wiener Burgtheater, de Schaubühne Berlijn en het National Theatre London. Zijn regies van A view from the Bridge, The Crucible, Network en West Side Story speelden op Broadway. Hij werkte met steracteurs als Isabelle Huppert, Bryan Cranston, Gillian Anderson, Juliette Binoche en Jude Law.

Van Hove ensceneerde o.a. de opera’s Lulu, de Ring des Nibelungen, Salome,, Don Giovanni, Mahagonny en de wereldpremière van Brokeback Mountain. Met David Bowie maakte hij Lazarus.

Van Hove is bekroond met o.a. twee Tony Awards, twee Olivier Awards, de Drama Desk Award, prijs van de kritiek in Nederland in New York, London en Parijs. Hij is Commandeur dans l’Ordre des Arts et des Lettres in Frankrijk, Commandeur in de Kroonorde in België. Hij ontving de Vlaamse Cultuurprijs voor Algemene Culturele Verdienste. In 2019 ontving van Hove de VSCD oeuvre prijs en de Johannes Vermeerprijs, de Nederlandse staatsprijs voor de kunsten.

In 2024 wordt hij Intendant van de Ruhrtriennale.

Sluiten
Sluiten

Scenic & Lighting Design

Jan Versweyveld

Scenograaf Jan Versweyveld is sinds 2001 hoofdontwerper bij Toneelgroep Amsterdam, later Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Hij studeerde aan het Brusselse Sint-Lucas-Instituut en aan de Koninklijke Academie in Antwerpen. Vanaf begin jaren tachtig werkt hij samen met regisseur Ivo van Hove en later ook regelmatig met Anne Teresa de Keersmaeker (Rosas).

Hij heeft gewerkt aan verschillende interieur- en tentoonstellingsontwerpen en tal van producties als set- en lichtontwerper in Europa, het VK en de Verenigde Staten.

Het werk van Jan Versweyveld werd meerdere malen bekroond in binnen- en buitenland. In 2017 en 2019 werd hij vier keer genomineerd voor een Tony Award.

Recent werk omvat: West Side Story (NY, Broadway), Wie heeft mijn vader vermoord, Age of Rage en Gevechten en Metamorfosen van een vrouw (ITA), Tartuffe (Paris, Comédie Francaise), The Damned (ITA, Amsterdamse bos), Ingolstadt (Wenen, Burgtheater), Mijn lieve gunsteling (ITA),

Don Giovanni en Dead Man Walking (NY, Metropolitan Opera), Mahagonny (Nationale Opera en Ballet).

Sluiten
Sluiten

Costume design

An D’Huys

An D’Huys studied fashion at the Royal Academy of Fine Arts in Antwerp and was part of the design team of fashion house Ann Demeulemeester for over 11 years.

Recent and earlier productions: West Side Story (Broadway); Forêt (Anne Teresa De Keersmaeker, Le Louvre Paris); A Little Life (Edinburgh International Festival, International Theatre Amsterdam); Ingolstadt (Salzburg Festival); Le Tartuffe ou l’Hypocrite (Comédie Française, Paris & Tour); Age of Rage (Barbican, International Theatre Amsterdam); The Things that Pass, The Fountainhead, Antigone and Kings of War (International Theatre Amsterdam); Unsere Zeit (Residenz Theater Munich); The Glass Menagerie (Théâtre de L’Europe, Paris); All About Eve (West End); The Rise and Fall of the City of Mahoganny (Aix en Provence); A View from the Bridge (the Young Vic, West End, Broadway); Don GiovanniBoris GodounovCosi fan tutte (Paris National Opera); Network (Broadway, National Theatre London); Hedda Gabler (National Theatre London); Obsession (London, Paris, Luxembourg); Lazarus (London, New York Theatre Workshop, Amsterdam); Medea (Burgtheater Wien); The Damned (Comédie Française, Paris, Avignon); The Three Sisters, Poquelin, The Cherry Orchard (TG STAN Antwerp); The Misanthrope (Schaubühne Berlin); Die Walküre, Siegfried and Götterdämmerung (Flanders Opera); Quartet, Bitches Brew and Cassandra (Rosas Brussels).

An has also designed costumes for several film productions including Toto le héros (Jaco van Dormael) and Rosie (Patrice Toye).

Projects in the near future include: Don Giovanni and Dead Man Walking at the MET in New York

Sluiten
Sluiten

Sound Design

Tom Gibbons

Recent Theatre Includes: Best of Enemies (Noël Coward Theatre, Young Vic); HamletOresteia (Park Avenue Armory, Almeida Theatre, West End); Animal Farm (UK tour); West Side StoryWho’s Afraid of Virginia Woolf? (Broadway); Cabaret (Göteborg Opera); JudasOedipusThe Doctor (International Theatre Amsterdam); The AntipodesHome, I’m DarlingPeople, Places and Things (Winner for Best Sound Design, Olivier Awards 2016), Hedda GablerSunset At The Villa ThaliaThe Red Barn (National Theatre/West End); All About Eve (West End); Our Town (Regent’s Park Open Air Theatre); The DoctorWild Duck (Almeida/West End); Madness of King George III (Nottingham Playhouse); Hexenjagd (Theater Basel); Mr Burns1984 (Almeida/West End/Broadway); Fanny and AlexanderThe Lorax (Old Vic); A View From the Bridge (Young Vic/West End/Broadway); Obsession (International Theatre Amsterdam, Barbican); Life of GalileoHappy DaysA Season in the CongoDisco Pigs (Young Vic); Les Miserables (Wermland Opera, Sweden); The Crucible (Theater Basel, Broadway); Anna Karenina (Manchester Royal Exchange); The Moderate SopranoElephants (Hampstead Theatre); White DevilAs You Like It (RSC); TranslationsPlenty (Sheffield Crucible); After Life, The Absence of WarRomeo & Juliet (Headlong); Lion Boy (Complicite); Venus in Fur (Theatre Royal Haymarket); Henry IVJulius Caesar (Donmar, St Ann’s Brooklyn); The End of HistoryPah LaThe WoodsLove Love LoveGoats (Royal Court).

Sluiten
Sluiten

Choreography

Jan Martens

Jan Martens (°1984, België) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en studeerde in 2006 af aan de opleiding Dans van het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Sinds 2010 maakt hij zijn eigen choreografisch werk dat door de jaren heen met steeds groter wordende regelmaat voor nationaal en internationaal publiek gespeeld wordt.

Het werk van Martens wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren, dat elk lichaam iets te vertellen heeft. Die directe communicatie vertaalt zich in transparante vormen. Zijn werk is een vrijplaats waarin de notie van tijd opnieuw voelbaar wordt en waar er ruimte is voor zowel observatie, emotie als reflectie. Om dat te bereiken creëert hij niet zozeer een eigen bewegingstaal maar vormt en hergebruikt hij bestaande idiomen in een andere samenhang zodat nieuwe ideeën tevoorschijn komen.In elk nieuw werk tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen.

Martens’ eerste voorstelling I CAN RIDE A HORSE WHILST JUGGLING SO MARRY ME (2010) werd een portret van een generatie jonge vrouwen in een samenleving die wordt gedomineerd door sociale netwerken. Daarop volgden twee liefdesduetten die hij bij Frascati Amsterdam maakte. A SMALL GUIDE ON HOW TO TREAT YOUR LIFETIME COMPANION (2011) werd geselecteerd voor Aerowaves in 2011 en SWEAT BABY SWEAT (2011) voor de Nederlandse Dansdagen 2012 en Circuit X 2013. Daarna maakte hij drie producties over onconventionele schoonheid, met spelers wiens lichamen je niet in een hedendaagse danscontext verwacht: BIS (2012) voor de toen 62-jarige Truus Bronkhorst, LA BÊTE (2013) voor de jonge actrice Joke Emmers, en VICTOR (2013), een duet voor een jongen en een volwassen man dat Martens samen met regisseur Peter Seynaeve creëerde.

In 2014 stelde Martens de sprong als beweging centraal in de groepsvoorstelling THE DOG DAYS ARE OVER (2014) die geselecteerd werd voor Het TheaterFestival in België. Kort daarop volgde de solo ODE TO THE ATTEMPT (2014) en iets later ook het project THE COMMON PEOPLE (2016), een voorstelling, sociaal experiment en workshop ineen – gecreëerd in samenwerking met filmregisseur Lukas Dhont. RULE OF THREE (2017) was een samenwerking met de Amerikaanse sound artist NAH, en ging in première bij deSingel waar Martens vanaf 2017 een traject als creative associate startte. De voorstelling werd genomineerd voor een Zwaan binnen de categorie ‘meest indrukwekkende dansproductie 2018.’ De Zwanen worden gezien als de belangrijkste dansprijzen binnen het Nederlandse podiumlandschap.

In het seizoen 18/19 ging Martens drie nieuwe samenwerkingen aan. Samen met 13 jongeren en fABULEUS creëerde hij PASSING THE BECHDEL TEST, een theaterproductie waarin de stemmen van de jongeren werden verweven met die van bekende en minder bekende vrouwen uit heden en verleden. Verder herwerkte hij de succesvolle productie A SMALL GUIDE ON HOW TO TREAT YOUR LIFETIME COMPANION uit 2011 met twee nieuwe dansers onder de noemer PAULINE THOMAS. In januari 2019 ging de solo lostmovements in première, een duik in het universum van choreograaf, vriend en voorbeeld Marc Vanrunxt – en een terugkeer van Jan op scène. In 19/20 ligt Martens’ focus op de première van any attempt will end in crushed bodies and shattered bones. Een werk voor zeventien dansers tussen 16 en 69 jaar. De première – voorzien op 24 april 2020 in deSingel (Antwerpen, BE) – werd door de coronacrisis uitgesteld naar 18 juli 2021 (Festival d’Avignon). Op 12 juli 2021 ging ELISABETH GETS HER WAY in première tijdens Julidans (Amsterdam, NL). Deze solo van en door Martens is een gedanst portret van de Poolse Elisabeth Chojnacka (1939 – 2017), een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek. any attempt… en ELISABETH GETS HER WAY werden beide geselecteerd voor Het TheaterFestival in België.

Martens maakt regelmatig gastvoorstellingen zoals The world is burning but I keep on turning (2016) voor Ballet de Lorraine, MAN MADE (2017) voor Dance On Ensemble en Period Piece (2020) een korte solo voor Kristina Bentz, danseres bij het Ballet de l’Opéra de Lyon, in het kader van de soloreeks Danser Encore. Daarnaast coacht hij ook jonge makers bij eigen creaties. Martens combineert de komende seizoenen zijn rol van co-artistiek leider bij GRIP met die van associate artist bij Opera Ballet Vlaanderen. In FUTUR PROCHE creëerde hij met vijftien dansers van OBV, twee kinderen en klaveciniste Goska Isphording een voorstelling over de nakende toekomst. Hiervoor vond hij inspiratie in verrassend, hedendaags repertoire voor het eeuwenoude klavecimbel. De voorstelling ging op 19 juli 2022 in wereldpremière op de Cour d’honneur van het Festival d’Avignon. Martens werd voor zijn werk bekroond met de Prins Bernhard Cultuurfonds prijs Noord-Brabant (2013) en de prestigieuze Charlotte Köhlerprijs (2015). Hij is associated artist bij DE SINGEL Antwerpen, La Comédie scène nationale de Clermont-Ferrand, Opera Ballet Vlaanderen, Maison de la danse Lyon en Biennale de la danse Lyon.
In 2014 richtte Jan Martens samen met zakelijk leidster Klaartje Oerlemans het choreografische platform GRIP op, in Antwerpen / Rotterdam. Sinds januari 2023 is GRIP een organisatie met een gedeeld artistiek leiderschap. Femke Gyselinck, Jan Martens, Cherish Menzo en Steven Michel staan aan het roer van de organisatie, samen met zakelijk leidster Klaartje Oerlemans en ondersteund door artistiek coördinator Rudi Meulemans.

Sluiten
Sluiten

Musical Supervisor

Ad van Dijk

Theater

Ad had de muzikale eindverantwoordelijkheid voor alle musicals van Albert Verlinde Entertainment en sinds 2015 voor een groot aantal producties binnen Stage Entertainment. Hij componeerde de muziek van 10 musicals waaronder de musicals Cyrano, Joe, Rex en de Kleine blonde dood. Hij is docent aan de Amsterdamse hogeschool voor de kunsten. Hij produceerde cd’s van onder andere Piaf, Footloose, The sound of music, Legally blonde, Daddy cool en A tribute to Whitney.

Overig

Ad ontving in 2015 een musical award voor de beste muziek van De kleine blonde dood. Hij werd genomineerd voor een musical award voor beste arrangementen voor de musicals The bodyguard en Robert Long. Samen met Koen van Dijk werd hij genomineerd voor een Tony award voor best original score voor de musical Cyrano.

Sluiten
Sluiten

Producer

Albert Verlinde

Albert Verlinde studeerde in 1984 af aan de Kleinkunstacademie in Amsterdam. Hij had enige jaren een eigen cabaretgroep Boemerang en speelde in diverse musicals. Met de musical Piaf met Liesbeth List maakte hij in 1999 zijn debuut als theaterproducent. Sindsdien produceerde bij tientallen voorstellingen, aanvankelijk met zijn eigen bedrijf Albert Verlinde Entertainment en na het samengaan met Joop van den Ende Theaterproducties in 2014 als directeur van Stage Entertainment Nederland. Hij initieerde originele Nederlandse producties als Doe Maar, Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen meneer, Sonneveld en Was Getekend Annie MG Schmidt maar produceerde ook grote internationale Shows als The Bodyguard, Mamma Mia en Disney’s The Lion King. Na zijn vertrek bij Stage Entertainment richtte hij Albert Verlinde Theater op met het doel ieder jaar een bijzondere productie te brengen aantrekkelijk voor een groot publiek. De eerste productie was Dagboek van een Herdershond in samenwerking met Toneelgroep Maastricht. Deze spektakelmusical trok in twee maanden tijd meer dan 80.000 bezoekers en werd een jaar later bij KRO NCRV als eerste Nederlandse musical ooit als live tv spektakel uitgezonden. Daarna volgde Grease en in januari 2024 is de première van Jesus Christ Superstar onder regie van Ivo van Hove. Voor het voorjaar van 2025 is de musical Elisabeth aangekondigd die voor het eerst in Nederland op tournee gaat.

Verlinde is ook een bekend tv gezicht. Als entertainmentdeskundige is hij al dertig jaar te zien in verschillende showrubrieken als RTL Boulevard en Shownieuws, bij beide rubrieken was hij vanaf het begin betrokken. Hij bedacht het televisieprogramma ‘My name is’ dat in meer dan tien landen te zien was en schreef columns voor onder meer Prive, TROS Kompas en NRC Handelsblad. Hij is ook voorzitter van de Raad van Commissarissen van het MECC in Maastricht. Daarnaast is Verlinde maatschappelijk betrokken. Hij is gemeenteraadslid in Vught, voorzitter van de stichting Viering nationale Boomfeestdag, oprichter en voorzitter van het Nationaal Theater Fonds, initiatiefnemer samen met het Prins Bernhard Cultuurfonds van het Nationaal Theaterweekend. Sinds dit jaar is hij ook lid van de landelijke Stuurgroep Samen Minder Suicide. Albert Verlinde is ridder in de Orde van Oranje Nassau, een onderscheiding die hij in 2011 ontving voor zijn inzet voor kunst en cultuur.

Sluiten
Sluiten

Producer

Matthijs Bongertman

Hij staat aan het hoofd van Senf Theaterpartners. Matthijs Bongertman is een bekende naam in het Nederlandse theaterlandschap. Met Senf produceerde hij de afgelopen jaren vele voorstellingen waarvan onder meer Tineke Schouten, Buurman & Buurman, Intouchables en diverse Nijntje musicals bekende voorbeelden zijn. In 2023 produceerde hij samen met Albert Verlinde en Jaco Kaasschieter de hitmusical Grease voor de Nederlandse markt.

Sluiten
Sluiten

Executive producer

Jaco Kaasschieter

Jaco behaalde zijn bachelor of art & economics in 2009 aan de hogeschool voor de kunsten in Utrecht.

Jaco was tijdens zijn studie als televisieproducer en redacteur betrokken bij diverse televisieproducties van Holiday on ice en musicalproducties Ciske de rat, Tarzan, Evita en Dirty Dancing. Jaco was als gedelegeerd producent betrokken bij het televisieprogramma Mooier dan ooit, Ode aan Doe Maar!.

Jaco produceerde meerdere speciale versies van Jesus Christ Superstar, was eindverantwoordelijk voor de landelijke tournees van Musicals in concert en Best of Broadway en grootschalige openluchtvoorstellingen van Elisabeth en Disney’s Aida. Als uitvoerend producent/ impresario was Jaco verantwoordelijk voor theatertournees van Snelle, Johnny de Mol, Jim Bakkum, het Metropole Orkest, Shirma Rouse, Isa Hoes en Willeke Alberti. Jaco adviseert en organiseert diverse grootschalige concertproducties, gala’s en (locatie)evenementen in binnen- en buitenland.

Sluiten

Resident Director: Jorrit RuijsDramaturge: Bart van den Eynde
 
Associate Scenic Design: Bart van MerodeAssociate Light Design: Martijn SmoldersAssociate Sound Design: Erwin SterkTechnical Producer: Jeroen FrijtersKeyboard Programmer: Stuart Andrews
 
Assistent Choreographer: Zora Westbroek / Lysanne van de SijsAssistent Costume Design: Fauve RyckebuschCostume Supervisor: Monique van SprangHead of Wardrobe: Brenda Mets
Wardrobe : Raphaella Hoff / Nova van Zeist
Hair & Make Up Design: Sebastiaan van der HamHead of Hair & Make Up: Esmee van Paassen
 
Head of Production: Hannah van MeursCompany Management: Rudy HellewegenProduction Assistant: Tessel van Ruitenbeek / Wouter van SchaaijkCasting Director: Bram Verhaak
 
Vocal Coach: Eva WilmsMusical Director 1: Marco BraamMusical Director 2: Ezra van NassauwKey 1: Evelyn Gallardo / Armand DusaultKey 2: Charles van den Broucke / Lodewijk BusscherGuitar: Roy Jansen/ Jurgen Burdorf / Guy Nikkels / Daniel DudokBass: Johannes Adema / Freek Mulder / Kay HasselbainkDrums: André van Damme / Eliando HatumenaPercussion: Door Raeymakers / Jeroen GeeversHorn: Oscar SchmidtTrumpet: Alvaro Artime / Oscar CorderoWoodwinds: Felipe Castro / Martin Diaz
 
Production Stage Manager : Kelvin Wiens
Head of Sound / Sound operator 1 : Eric Nelissen
Sound operator 2 : Roel van Spronssen
RF Technician : Raymon Lensen / Nicky – Milou Brekhof
Head of Light / Programmer / Light board operator 1 : Stan van Velzen
Deputy Head of Light : Niek Vos
Light board operator 2 : Christian van den Heuvel
 
Met dank aan Internationaal Theater Amsterdam

[/dipi_advanced_tabs_item][/dipi_advanced_tabs]

Superstar.
Super Seats.

Je zit op het podium, waar het verhaal zich rondom je afspeelt. Kom binnen tussen de coulissen, sta oog in oog met een levend kunstwerk en word meegezogen in de beleving! Met één van Super Seats word jij zelf onderdeel van Jesus Christ Superstar!

Meer informatie

Superstar.
Super Seats.

Je zit op het podium, waar het verhaal zich rondom je afspeelt. Kom binnen tussen de coulissen, sta oog in oog met een levend kunstwerk en word meegezogen in de beleving! Met één van Super Seats word jij zelf onderdeel van Jesus Christ Superstar!

Meer informatie